Kotikuntosalin välineet

Moni on jäänyt kotiinsa leviävän viruksen vuoksi. Urheilijat eivät tiiä milloin kisaavat, perusduunareista osa on lomautettuna ja osa yrittäjistä koittaa selvitä laskuistaan. Epävarma tilanne saa monet huolestumaan ja perheen ollessa kotona tilanne alkaa kiristymään. Epäterveelliset elintavat korostuvat ja alkoholinkulutus lisääntyy. Eilen luin kuinka sokeriherkkujen menekki on tällä hetkellä lisääntynyt.


Ootko ajatellut, että käyttäisitkin tämän joutoajan hyödyksi ja kehittäisit itseäs?



NYT SULLA ON AIKAA, miten mahtavaa! Ei ole kiirettä. Voit tehdä asioita omassa arvojärjestyksessä. Tämä aika mahdollistaa meiän kotona sen, että tehään perheenä enemmän asioita yhessä. Kotikoulun pitäminen kyllä haastaa, mutta muuten nautin siitä, että kaikki ovat kotona ja ainoastaan välttämättömät menot hoietaan. Yrittäjälle yhtäkkinen joutoaika voi herättää luovuutta ja ideoita. Mites opiskelu, jos nyt toteuttaisit kurssin josta oot haaveillut!


ÄLÄ LOPETA KUNTOILUA! Tämä aika ei ole syy sille ettet voisi liikkua. Urheilijalla on oivallista aikaa keskittyä fyysisiin ja pyykkisiin heikkouksiin. Kuntoilijalla on viimein aikaa treenata. Ei tarvitse sanoa; "mutta kun on kiire". Nyt on aikaa parantaa omaa hyvinvointia, pysyä kunnossa ja KEHITTYÄ! Joten ALOITA treenaaminen, JATKA treenaamista ja KEHITY! Älä missään nimessä lopeta tässä kohtaan. Kehittyminen vaatii säännöllistä treenirytmiä viikosta ja vuodesta toiseen. Joka päivä ei tarvitse olla voimia antaa parastaan, mutta pidä rutiinit yllä, se on tärkeintä. Liikunnan merkityksestä hyvinvointiin voisin kirjoittaa monta sivua, mutta tähän tilanteeseen sopien kerron vain sen vähentävän stressiä, parantaa järkevästi toteutettuna elimistön vastustuskykyä ja vahvistaa aivojen hermoyhteyksiä, joka helpottaa oppimisessa ja työskentelyssä. Oikein toteutettuna liikunta rauhoittaa koko perhettä: vilkkaat lapset jaksavat istua kotikoulunpenkillä ja oppia, vanhemmat pääsevät purkamaan turhaumaa ja virkistyvät, ja ikäihmiset saavat muistille tärkeää aivojumppaa.

Mitä välineitä hankin kotikuntosalille

Kuntosalit sulkevat oviaan ja moni on perustamassa omaa kotisalia. Kotisalin perustaminen on meidänkin kotona ajankohtainen asia, sillä rakensimme juuri ja tarkoitus on, että takapihalle tulee treenipaikka jossa voin paitsi itse treenata perheen ja kavereiden kanssa, voin myös ohjata. Kotikuntosalin ratkaisu houkuttelee myös tilanteessa, jossa kotona on pieniä lapsia, tai aikataulut ovat haastavat ja salille on esim. pitkä matka.

Mutta mitkä ovat välttämättömät välineet kotisalille, jos budjetti on rajallinen?

Ylimalkaisesti voisi rajata, että kotikuntosalin välineiden hankintaa voi rajata tasosi mukaan:

  • Jos olet aloittelija, niin pärjäät kehonpainolla tehtävillä harjoitteilla ja vastusta voit ottaa esim. kuminauhoista.

  • Jos olet harrastaja, niin kahvakuula ja käsipainot riittävät oikein hyvin, ehkä pumppitanko myös.

  • Jos olet urheilija, niin kotisalilla olisi hyvä olla levytanko tarvittavineen levy- ja käsipainoineen, mahdollisuuksien mukaan muuta välineistöä.



Fitnesstukulta löytyi kotikuntosalin perustamiseen kaikenlainen tarvittava: 

Vahvoja vastuskuminauhoja joita voit käyttää apuna leuanvedoissa ja vastuksena esim. penkkipunneruksessa ja kyykyssä varsinkin, jos kotona ei ole riittävästi levypainoja tai haluat erilaista ärsykettä lihakseen.


Minun kotikuntosali tai kotipunttis

Tavoitteet määrittelevät pitkälti välineistön hankinnassa. Omalta kuntosaliltani tulee löytämään kyykkyteline ja painonnostopenkki tankoineen ja levypainoineen, jotta voin myös kotona kehittää voimaa. Näiden lisäksi koen tärkeäksi myös laadukkaan leuanvetotangon. Lisäksi salillani on jo kaikkea, mitä vuosien varrella on tullut hankittua; kuten kahvakuulia, käsipainoja, kuminauhoja ja kaikkea muuta vähemmän tärkeää. Voit harkita välineistön vuokrausta, jos tarkoitus on treenata kotona vain sen ajan, kun salisi on kiinni. Osa kuntosaleista saattaa myös vuokrata välineistöään.

Olosuhteisiin tai muuttuviin tilanteisiin emme aina voi vaikuttaa, joten tarvitsee hieman avoimuutta ja kekseliäisyyttä uudenlaiseen arkeen. Pysytään kuitenkin aina liikkeessä!


Nautinnollisia kotitreenejä, 

Kati